Inhoud

Bij Les 181

2 februari 2015

Samenvatting

Dertig jaar Les

In dit nummer vragen we uw aandacht voor bijzondere doelgroepen zoals analfabeten, ouders, ouderen, vaak laagopgeleiden. Doelgroepen waarvoor om uiteenlopende redenen in Nederland het inburgeringsexamen niet aan de orde is. Het gaat om cursussen die vooral gericht zijn op deelname aan maatschappelijke activiteiten, op maatschappelijke participatie. De cursussen vinden (in Nederland) in toenemende mate plaats bij andere instellingen en organisaties dan de voorheen gebruikelijke instellingen voor inburgering.
In die cursussen spelen in toenemende mate vrijwilligers een rol. Uiteraard betreurt Les de afbraak van het onderwijs verzorgd door geschoolde en betaalde professionals, anderzijds respecteert en waardeert Les de initiatieven die taalleerders niet aan hun lot overlaten en hun een zo goed mogelijk traject willen aanbieden. Uiteraard is een serieuze scholing van vrijwilligers daarbij een absolute voorwaarde. In de komende nummers van Les zullen we nog terugkomen op de discussie rondom de inzet van vrijwilligers in plaats van professionals of de inzet van vrijwilligers naast de professional (Zie ook pag. 24 in dit nummer) Verder krijgt de discussie over de Toets Gesproken Nederlands (zie Les 180) een vervolg; Toets Gesproken Nederlands: Weg ermee?
De meeste bijdragen in dit nummer zijn ontstaan op basis van workshops en debatten op het Lescongres van 10 november 2012.

Wij wensen u veel leesplezier.

De redactie

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Laatste nummer

Over kunst en cultuur in het NT2-onderwijs

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder
Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER