Inhoud
Bij Les 176
Samenvatting
Actualiteit maakt veel los bij cursisten, stelt Ilona Plichart in haar artikel in dit themanummer Nieuws in de klas. En als actualiteit veel los maakt, dan is de kans groot dat er veel blijft hangen. Vaak is al aangetoond dat veel lezen zorgt voor woordenschatuitbreiding en een grotere leesvaardigheid. De kans lijkt groot dat dit nog sterker het geval is als er over actuele onderwerpen gelezen wordt; de onderwerpen houden mensen op dat moment bezig, er wordt over gesproken, woorden en begrippen komen in andere media terug.
Op dit moment is er voor diverse doelgroepen via verschillende media (krant, tv, internet) actueel nieuws beschikbaar. Denk aan de Startkrant, de Krantenklaarkrant, Nieuwslezer, of in Vlaanderen Wablieft en www.taalblad.be. In het voortgezet onderwijs is er Nieuwsbegrip waarmee in veel scholen leesstrategieën worden geoefend. In dit themanummer brengen we een aantal bronnen en methodieken bij elkaar.
Er is ook een kanttekening te maken bij nieuws in de klas. Er wordt immers dan gewerkt met authentieke, dus vaak niet aan het niveau aangepaste teksten. Bovendien bepaalt de actualiteit de inhoud van de leerstof. Nieuwe woorden komen een keer langs, maar niet meer terug. Van systematische herhaling en uitbreiding komt niet veel terecht. Uitzonderingen zijn Nieuwslezer en Nieuwsbegrip die wel systematisch werken aan woordenschatuitbreiding en aan strategieën voor leesvaardigheid. Juist op die manier is werken met actualiteit een aanvulling, omdat actualiteit interessant is en cursisten activeert en motiveert.
Redactie Les
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER