Inhoud

Het kost tijd om elkaars taal te leren spreken

Doorlopende leerlijnen in Rotterdam
2 februari 2015

Samenvatting

Doorlopende leerlijnen, Nederland zindert ervan sinds de commissie Meijerink kwam met haar rapport OVER DE DREMPELS MET TAAL EN REKENEN. Maar hoe ziet een doorlopende leerlijn er concreet uit? Een halfjaar voor het rapport uitkwam, startte de gemeente Rotterdam het project ELKAARS TAAL SPREKEN om te komen tot een doorlopende taalleerlijn vmbo-mbo. Dit als antwoord op het toenemende aantal voortijdig schoolverlaters in het mbo. Het project bracht de beide ROC’s in de stad samen met vier Rotterdamse vmbo’s. Vier docentenwerkgroepen gingen aan de slag met het voornemen om te komen tot een in de les bruikbare opbrengst. Nu, op tweederde van het project, beginnen de resultaten zich af te tekenen. Er blijkt geen sprake te zijn van één doorlopende taalleerlijn, maar van meerdere doorlopende taalleerlijnen. Er leiden meer wegen naar Rotterdam.

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Laatste nummer

Over kunst en cultuur in het NT2-onderwijs

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder
Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER