Inhoud

Maar waar blijft het onderwijs Nederlands?

Scholen in het voortgezet onderwijs zoeken een nieuwe koers: Een nieuw taalbeleid gewenst
2 februari 2015

Samenvatting

Leerlingen actief veel taal laten gebruiken binnen zinvolle taken, welke leraar Nederlands kan daar tegen zijn? Nuttiger toch dan menige methode Nederlands, zou je zeggen. Toch moet er zorgvuldig bekeken worden of en onder welke condities nieuwe vormen van leren gunstig uitwerken voor de taalvaardigheidsontwikkeling. Dat geldt in het bijzonder wanneer er leerlingen betrokken zijn die buiten school weinig (standaard-)Nederlands horen en voor wie de taalkwaliteit van het onderwijs dus van bijzondere importantie is. Op zoek naar antwoorden op deze vragen is vanuit de NEDERLANDSE TAALUNIE een werkgroep gevormd die de discussie wil voeden.

In dit artikel presenteert Maaike Hajer een tussenstand van het werk van deze groep. Achtereenvolgens geeft ze een schets van de thematiek en geeft ze een inkijkje in de praktijk van twee scholen, in Kontich en Utrecht. Deze leveren vragen op rond de beschrijving van leerstof en leerdoelen en de nieuwe rollen van zowel docenten Nederlands als van docenten van andere vakken. De werkgroep vraagt daarbij aandacht van leraren en professionals in begeleiding, nascholing en opleiding voor een aantal discussiepunten rond de kwaliteit van het onderwijs Nederlands.

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.