Inhoud
Maar waar blijft het onderwijs Nederlands?
Samenvatting
Leerlingen actief veel taal laten gebruiken binnen zinvolle taken, welke leraar Nederlands kan daar tegen zijn? Nuttiger toch dan menige methode Nederlands, zou je zeggen. Toch moet er zorgvuldig bekeken worden of en onder welke condities nieuwe vormen van leren gunstig uitwerken voor de taalvaardigheidsontwikkeling. Dat geldt in het bijzonder wanneer er leerlingen betrokken zijn die buiten school weinig (standaard-)Nederlands horen en voor wie de taalkwaliteit van het onderwijs dus van bijzondere importantie is. Op zoek naar antwoorden op deze vragen is vanuit de NEDERLANDSE TAALUNIE een werkgroep gevormd die de discussie wil voeden.
In dit artikel presenteert Maaike Hajer een tussenstand van het werk van deze groep. Achtereenvolgens geeft ze een schets van de thematiek en geeft ze een inkijkje in de praktijk van twee scholen, in Kontich en Utrecht. Deze leveren vragen op rond de beschrijving van leerstof en leerdoelen en de nieuwe rollen van zowel docenten Nederlands als van docenten van andere vakken. De werkgroep vraagt daarbij aandacht van leraren en professionals in begeleiding, nascholing en opleiding voor een aantal discussiepunten rond de kwaliteit van het onderwijs Nederlands.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER