Inhoud
Vragen, vragen, vragen...
Samenvatting
Nieuwe regels voor inburgering hebben gevolgen voor inburgeraars en ook voor het Nt2-onderwijs. Dat was zo bij de ‘oude’ WIN en dat is zo bij de nieuwe Inburgeringswet (WI). Typisch voor de nieuwe Inburgeringswet is echter dat deze een sterk stempel zal gaan drukken op de inhoud van het Nt2-onderwijs. Er is immers precies omschreven wat Nt2-leerders moeten kunnen en wat ze (dus) in het Inburgeringsexamen voorgelegd zullen krijgen2: niet ‘niveau A2’, maar dertig zogenaamde Cruciale Praktijksituaties (CP’s). Inburgeraars moeten aantonen dat ze in die specifi eke situaties ‘taalvaardig kunnen functioneren’. Dat is heel wat anders dan ‘in 600 uur naar Nt2-niveau X’: het bepaalt veel meer dan voorheen de onderwerpen waarmee Nt2-docenten zich zullen moeten bezighouden in de les. Nt2-docenten zullen zich dus grondig in deze materie moeten verdiepen.
Op de studiedag over de nieuwe Inburgeringswet van 16 maart jl. (Beroepsverening van docenten Nt2) organiseerde Carola van der Voort1 daarom een workshop over de inhoud en de gevolgen van die wet. De deelnemers discussieerden in groepjes over een vijftal vragen en bespraken ze vervolgens plenair. Wat daarbij opviel was dat de voorgelegde vragen vooral heel veel nieuwe vragen opriepen….
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER