Inhoud

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand...

Zelfreflectielijst sociale competentie Hoe ben ik?
2 februari 2015

Samenvatting

Milan zit in de eerste-opvangklas van een scholengemeenschap in Rotterdam. Hij is zestien jaar en wil na de eersteopvang naar een beroepsopleiding. In de klas doet hij gewoon mee. Milan is geen opvallende jongen, hij is relatief rustig en maakt gemiddelde vorderingen. Tijdens een excursie valt Milka, een klasgenote, in het busstation van de trap. Zij huilt en haar voet is dik en pijnlijk. Milan toont veel initiatief. Hij regelt dat de docent met Milka naar het ziekenhuis kan gaan. Zelf neemt hij de leiding over de andere leerlingen en zorgt dat ze toch op tijd in het museum kunnen komen. De volgende dag bedankt de docent Milan. Milan haalt zijn schouders op. Zou hij zich ervan bewust zijn dat het heel positief is dat hij op eigen initiatief zoiets geregeld heeft? Dat hij op deze sociale competentie hoog scoort?

Bewustwording is belangrijk voor inzicht in jezelf. Je kunt trots worden op iets wat je al kunt. Het kan ook zijn dat het een eerste stap is naar een verandering. De Zelfrefl ectielijst sociale competentie HOE BEN IK? biedt leerlingen deze mogelijkheid door ze kritisch naar zichzelf te laten kijken. Deze informatie kan aanvullend zijn op toetsgegevens en nuttig zijn bij de doorstroom naar een vervolgopleiding.

Lees het volledige artikel als PDF
Print PDF

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Laatste nummer

Over kunst en cultuur in het NT2-onderwijs

Advertentie
advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Grootmoeder

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder
Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Zelf publiceren?

Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.

LEES MEER