Inhoud
Naar een inburgeringsportfolio
Samenvatting
Wie op dit moment rondkijkt in ROC’s, krijgt een somber beeld van de educatie. Terwijl er nog steeds wachtlijsten zijn met mensen die Nederlands willen leren, kampen afdelingen educatie met afvloeiingslijsten, ontslagen, 57- of 58-plusregelingen, wachtgelden… De eerste effecten van de vernieuwing van het inburgeringbeleid door dit kabinet stemmen niet vrolijk. Het ziet eruit alsof er sprake is van een razendsnelle afbraak van wat er de afgelopen jaren aan onderwijsaanbod en expertise is opgebouwd. Alsof we afstormen op een situatie waarin we weer opnieuw moeten beginnen. Nieuwkomers en oudkomers die zichzelf maar moeten zien te redden. En talloze gemotiveerde en bekwame Nt2-docenten die handenwrijvend aan de kant staan. Zonder baan, zonder inkomen, zonder de doelgroep waar ze zich jaren lang voor hebben ingezet.
Maar het kan verkeren. Anne Kerkhoff keek naar de spaarzame gegevens die al bekend zijn over het nieuwe inburgeringsexamen in Nederland. Volgens haar is er hoop. Binnen de contouren van het regeringsbeleid kan volgens haar een inburgeringsexamen worden ontwikkeld dat nieuwe kansen biedt voor nieuwkomers en oudkomers, én voor de volwasseneneducatie. Een advies aan de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER