Nieuws

Portfolio bij LASLLIAM
9 mei 2023

LASLLIAM(Literacy And Second Language Learning for the Linguistic Integration of Adult Migrant) is een nieuwe Europese referentiegids voor alfabetiseringsonderwijs in een tweede taal aan volwassen migranten.

Bij deze referentiegids is door de makers van Melkwegplus een Taalpaspoort en een Portfoliobiografie ontwikkeld. Zowel paspoort als biografie geven de mogelijkheid om met behulp van tekeningen en foto’s je eigen leven in beeld te brengen.

 

Lees verder
Het Grote Lesspel te koop Extra vragen beschikbaar als pdf
9 mei 2023

Op 8 oktober werd aan elke deelnemer van het Lescongres het Grote Lesspel uitgereikt. Dit bordspel, met vragen die door de docenten zelf zijn ingestuurd, kun je spelen op vier niveaus. Er zijn vragen voor alfaleerders, voor cursisten op A1-, A2- en B1-niveau. Er zijn een paar exemplaren te koop. 

Geïnteresseerd? Stuur een mailtje naar redactie@tijdschriftles.nl. Prijs: € 14,50 plus de portokosten.

Deelnemers aan het congres hebben zoveel vragen ingestuurd dat we nog extra vraagbladen hebben kunnen maken voor vier verschillende niveaus. Vanaf heden kun je deze extra vragen downloaden als pdf. Klik op de links hieronder

Lesspel A1 a vragen

Lesspel A1 b vragen

Lesspel Alfa vragen

Lesspel A2 a vragen

Lesspel A2 b vragen

Lesspel B1 a vragen

Lesspel B1 b vragen

Lees verder
Grote BVNT2-conferentie op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni 2023 in Bunnik
9 mei 2023

Dit jaar bestaat de BVNT2 20 jaar, en dat viert de evereniging met een grote conferentie op vrijdag 23 en zaterdag 24 juni 2023. Tijdens deze twee dagen zijn er volop mogelijkheden voor deelnemers om hun kennis te verdiepen en verbreden. Het inhoudelijke programma is daarom de kern van de conferentie. Naast het inhoudelijke programma organiseren we ook veel verbindende activiteiten, zoals een boekenmarkt, banenmarkt, een diner en een spetterend feest.

 

Wilt u bijdragen aan het inhoudelijk programma? Doet u onderzoek dat voor NT2-docenten interessant is? Dan kunt u uw bevindingen delen in een lezing. Hebt u ervaring met een nieuwe aanpak, en zit daar uw expertise? Ook dat kunt u via een lezing delen met collega’s. Of u demonstreert de werkwijze in een workshop. Dat geldt natuurlijk ook voor vernieuwende werkvormen.

De conferentie zal plaatsvinden in het Postillion hotel in Bunnik.

 

Het is mogelijk om een presentatievoorstel in te dienen via dit aanmeldformulier. De deadline voor deze ‘call for papers’ is 8 maart 2023. De werkgroep Conferenties neemt uiterlijk eind maart contact met u op over uw bijdrage.

Lees verder
enquête meertaligheid en NT2
9 mei 2023

Laura Hoveijn volgt de Master Toegepaste Taalwetenschap met specialisatie NT2 aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Haar scriptie gaat over meertaligheid in het NT2-onderwijs en zij onderzoekt hoe NT2-docenten hier tegenover staan. Zij onderzoekt dit door middel van een enquête. Wil je meedoen? Klik hier voor de link naar de enquête.

Lees verder
Online inspiratiedag NT2 op 15 maart NT2020
21 februari 2023

Op 15 maart organiseert de inter-nettengroep NT2020 deze inspiratiedag van 09.15uur tot 15.30uur.

Het thema van de inspiratiedag NT2 is gelijktijdig geïntegreerd onderwijs.

Sinds enkele jaren is het mogelijk dat NT2-leerkrachten en leerkrachten van een andere opleiding samen les geven. Daar zijn ook steeds meer praktijkvoorbeelden van. We gingen filmen in enkele klassen. Wat we daar zagen, tonen we jullie graag als een vorm van digitale job shadowing. Op de inspiratiedag vertellen de betrokken leerkrachten bovendien live over hun ervaringen. De deelname aan de inspiratiedag is gratis via dit formulier.

Inschrijven is mogelijk tot ten laatste 10 maart 2023. Het aantal plaatsen is beperkt tot 150 deelnemers.

Lees verder
NUT docentendag 2 juni in Gent
21 februari 2023

Op vrijdag 2 juni 2023 houdt de NUT haar docentendag in Gent. Het thema van deze dag is evalueren.

 

Alleen door te evalueren kan waarde bestaan, meende Friedrich Nietzsche. Dit motto gaat ongetwijfeld ook op voor het leeuwendeel van taalstudenten, en dus is een taaldocent dagelijks met evalueren bezig.

 

Afhankelijk van het type evaluatie roept de bezigheid verschillende vragen op. Is mijn beoordeling betrouwbaar? Vindt mijn student mijn feedback duidelijk? Kan ik mijn evaluatieproces stroomlijnen zodat het minder tijdrovend wordt?

 

Voor deze NUT-docentendag trekken we het spectrum van evalueren open van gestandaardiseerde tests tot cursusspecifieke examens en geïndividualiseerde portfolio’s, van testafnames op papier tot computertests en online tests, van klasfeedback tot individuele feedback. We beperken ons evenmin tot een specifieke vaardigheid, zoals de thema’s van onze keynotes hieronder meteen duidelijk maken. Op deze manier vindt iedereen wat wils tijdens deze bijeenkomst.

 

Keynote sprekers

Nivja de Jong (Universiteit Leiden), “Evalueren van spreekvaardigheid”.

Nel de Jong (VU-NT2), “Evaluatie van geschreven teksten: ondersteuning van feedback en zelf-revisie’”.

 

Call for papers

Het NUT nodigt u uit om voorstellen in te dienen voor een bijdrage in de vorm van een presentatie of een workshop. Stuur een samenvatting van maximaal 300 woorden naar uct@ugent.be. Vermeld NUT-docentendag in de onderwerpregel. De samenvattingen zullen anoniem worden beoordeeld door de programmacommissie. De deadline voor inzendingen is 15 maart 2023.

Lees verder
Project ‘Nieuwkomers in de zorg’ helpt nieuwkomers en pakt personeelstekort aan
20 februari 2023

In de regio Arnhem en Regio Foodvalley was er een succesvolproject ‘Nieuwkomers in de ouderenzorg’. Het doel was om nieuwkomers te helpen een bestaan op te bouwen en tegelijkertijd de personeelstekorten in de zorg aan te pakken. ‘Bij de eerste diploma-uitreiking had het project mijn verwachtingen al overtroffen,’ zegt Michel Hodes, bestuurder van RijnWaal Zorggroep.

Lees hier meer over in dit artikel in 'waardigheid en trots' een organisatie voor ouderenzorg.

Lees verder
'De Vlaamse regering belemmert de inburgering van verplichte inburgeraars.'
18 oktober 2022

‘Het aangepaste Vlaamse decreet Volwassenonderwijs bemoeilijkt de inburgering van verplichte inburgeraars. Daarom stappen wij naar het Grondwettelijk Hof’, aldus Joke Drijkoningen van Ligo, de belangenbehartiger van de dertien Vlaamse Centra voor Basiseducatie.

In het Vlaamse Knack wordt Joke geinterviewd en licht zij deze ingrijpende stap toe.

Lees verder
Winnaar Lestrofee bekend: BENO
11 oktober 2022

Op het Lescongres van 8 oktober is de winnaar van de LEStrofee bekend gemaakt. Onder luid applaus ontving Joy Develder van het project BENO de prachtige glazen trofee gemaakt door Susan Hammond. In de trofee is de tekst Taal overbrugt gegraveeerd. Dit illustreert mooi waar het project voor staat. BENO betekent Basiseducatie na OKAN en is bedoeld voor jongeren vanaf 17 jaar die na één tot anderhalf jaar OKAN1 het Nederlands niet genoeg onder de knie hebben om verder te leren of te gaan werken.Hier leest u meer over Beno. Ook de andere genomineerden werden in het zonnetje gezet. Ithaka filmt, Taal & Horeca, KanGa en NOSNieuws van de week. In het juryrapport kun je de onderbouwing lezen.

Lees verder
nieuw spel: lingobingobox
19 september 2022

Wat zeg je als het dertig graden is: “ik ben heet” of “ik heb het warm”? Hoe waarschuw je iemand die bijna uitglijdt? Moet je in deze zin ‘geen’ of ‘niet’ gebruiken? Klinken de woorden ‘word’ en ‘wordt’ hetzelfde of niet?

Wat zeg je als het dertig graden is: “ik ben heet” of “ik heb het warm”? Hoe waarschuw je iemand die bijna uitglijdt? Moet je in deze zin ‘geen’ of ‘niet’ gebruiken? Welke Belgische specialiteit zie je op deze foto? Klinken de woorden ‘word’ en ‘wordt’ hetzelfde of niet?

Lees verder

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 229

Column

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!

Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.

Lees verder

In zinnen. In volle zinnen

In zinnen.          In volle zinnen
Olha

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd

Doorgestroomd - Drie vrienden na de ISK

Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.