Lees-Game: Wie vangt Arsène Lupin
Eenvoudig Communiceren heeft in de serie Lees-Game een boek op de markt gebracht dat is gebaseerd op een bekend spannend boek uit 1911, Arsène Lupin: gentleman-inbreker geschreven door Maurice Leblanc. Lupin is een slimme en charmante dief die opkomt voor de armen. Niemand weet hoe Lupin eruit ziet en dus is hij moeilijk te ontmaskeren. In deze makkelijk hertaalde versie van het boek voegt de uitgever een spelelement toe. De klas gaat voor detective spelen? Lukt het de klas om Lupin te pakken?
Met de Lees-Game worden de leerlingen uit het VO actief betrokken bij het lezen. Het boek bestaat uit 8 games met elk 2 tot 4 speelrondes. In de games spelen leerlingen de rol van Lupin, inspecteur Ganimard en de andere personages in het verhaal. De leerlingen lezen en luisteren mee en lossen de raadsels op. Door het spelelement krijgt elke leerling die goed meedoet een punt. Omdat leerlingen moeten luisteren naar elkaar en op het juiste moment hun rol moeten voorlezen, trainen ze niet alleen het lezen maar ook hun luistervaardigheid. Voor leerlingen die extra moeite hebben met lezen is er de rol van geluidstechnicus, zodat ook zij betrokken blijven bij het verhaal. Docenten kunnen bij aanschaf van een klassenset een scoreblad, tips, een docentenhandleiding en een invulblad downloaden.
Voor meer informatie klik hier.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


