Mijn Schrijfboek. Leren schrijven op A2
Mijn Schrijfboek een werkboek gemaakt door Fros van der Maden, tevens de auteur van Op Schrift en bedoeld voor anderstalige jongeren op weg naar A2.
De schrijfvaardigheid wordt in deze methode op drie manieren gestimuleerd. Ten eerste wordt een basiswoordenschat ontwikkeld, want woorden zijn de bouwstenen van het schrijven. De tweede aanvliegroute is leren over de structuur van woorden, zinnen en teksten. De leerlingen maken kennis met regels voor spelling en zinsbouw en leren die stap voor stap toe te passen. Oefeningen beginnen altijd met een duidelijk voorbeeld, zodat ook leerlingen die moeite hebben met theorie, de oefeningen goed kunnen uitvoeren. Ten derde wordt de eigenlijke schrijfvaardigheid stapsgewijs, van woord naar zin naar korte tekst, opgebouwd.
In de methode worden visuele stimuli, dus input in de vorm van plaatjes en/of korte teksten, afgewisseld met auditieve input en input door teksten. Kijken, lezen, luisteren en schrijven worden zo met elkaar verbonden.
Er is bewust voor gekozen om leerlingen met de hand in het boek te laten schrijven. Onderzoek toont namelijk aan dat met de hand schrijven beter is voor de ontwikkeling van de schrijfvaardigheid dan schrijven met behulp van een toetsenbord.
Leerlingen kunnen met Mijn Schrijfboek zelfstandig en in eigen tempo werken.
De methode is opgedeeld in 6 lesblokken. Na elk lesblok is er een toets, die u vindt in de docentenhandleiding. Bij elke toets wordt een herkansingstoets aangeboden.
Bij de methode is ook een handleiding beschikbaar.
Voor verdere inormatie klik hier.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


