Lezen Centraal 2025. De Kracht van meertaligheid
Op woensdag 2 april 2025 vindt in het Beatrix Theater Utrecht Lezen Centraal plaats, het jaarlijkse congres van Stichting Lezen. Het thema dit jaar is de kracht van meertaligheid.
Een kwart van de kinderen in Nederland groeit op met een andere thuistaal dan het Nederlands. In dit congres worden de laatste ontwikkelingen in het denken rond leesbevordering behandeld.
De keynotespreker is Jim Cummins. Hij zal ingaan op het belang van de inzet van thuistalen voor de identiteit en het leerproces van meertalige kinderen. Ook zullen Orhan Agirdag (KU Leuven) en Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen) ingaan op meertaligheid in het Nederlandse en Vlaamse onderwijs. Ellen-Rose Kambel vertelt over het internationale netwerk van Taalvriendelijke Scholen.
Aanmelden kan tot 25 maart 2025. Standaarddeelname: € 225,- Studententarief: € 35,-. Plaats: Beatrixtheater, Jaarbeursplein 6A, 3521 AL Utrecht
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


