Publicaties over migratie
Les 223 was zo goed gevuld dat we voor de boekbesprekingen over migratie geen plaats meer hadden. Daarom publiceren we dit artikel, dat al opgemaakt was voor het papieren decembernummer, online.
Docenten, opleiders en ondersteuners werkzaam in het NT2-veld in Nederland en Vlaanderen spitsen de laatste tijd extra hun oren. Er kan geen dag voorbijgaan of het gaat in de (sociale) media, op het werk en op straat over migratie. Het gepolariseerde debat raakt ons direct. We werken met de doelgroep waarover het gaat. We kennen de cursisten die hier terechtgekomen zijn en die de rode draad van hun leven weer proberen op te pakken. Ook kennen we hun verhalen.
Nu kent migratie positieve en negatieve kanten. Maar migratie, en dan met name het asielvraagstuk, lijkt steeds meer een maatschappelijke splijtzwam te worden. Daarom leek het de redactie van Les goed om het huidige debat van meer achtergrond en feiten te voorzien, zodat eenieder een eigen genuanceerde mening erover kan vormen. De redactie van Les bespreekt in dit overzicht actuele publicaties over het onderwerp.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


