Taaleis in het kader van de bijstand
De Wet taaleis WWB (Wet werk en bijstand) breidt de voorwaarden in het kader van de bijstand uit met een taaleis. Deze stelt dat mensen de Nederlandse taal op zo'n manier moeten beheersen, dat ze op de werkvloer eenvoudige gesprekken kunnen voeren.
Voor wie geldt deze wet?
De wet is van toepassing op werkzoekenden die bij het aanvragen van een bijstandsuitkering:
a. niet gedurende acht jaar Nederlandstalig onderwijs hebben gevolgd;
b. geen diploma inburgering hebben; en
c. geen ander document hebben waaruit blijkt dat zij de vaardigheden in de Nederlandse taal beheersen.
Deze werkzoekenden krijgen na de bijstandsaanvraag maximaal acht weken om hun Nederlandse taalniveau te verbeteren naar minimaal het referentieniveau 1F.
Welke consequenties zijn eraan verbonden?
Gemeenten, die over de bijstandsuitkering gaan, kunnen het Nederlands taalniveau van de werkzoekende toetsen. Mocht uit deze toets blijken dat de werkzoekende niet minimaal het niveau 1F heeft bereikt of geenzins voortgang boekt in het behalen van dit niveau, dan heeft de gemeente de mogelijkheid om te korten op de bijstand.
Wilt u meer weten over de Wet taaleis WWB? Klik hier voor het volledige wetsvoorstel.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


