Nieuw: Praktijkboek NT2. Handleiding taal en inburgering
In het Praktijkboek NT2 komen in twaalf hoofdstukken veel facetten van het vak voorbij: van taalverwerving tot cursisten met beperkingen, van taal gericht op werk tot interculturele communicatie. De drie auteurs (Margreet Verboog, Indrawati Gunawan en Damayanti Gunawan) benaderen het vak vanuit hun eigen discipline: het beleid, de praktijk en de taalverwerving.
Met het veranderen van de inburgering is het noodzakelijk de plaats van de docent opnieuw te definiëren. Het vak verandert flink, de taaleis gaat naar B1, het doel wordt arbeidsparticipatie. De basis blijft nog steeds het leren van de taal, maar docenten krijgen met zoveel meer te maken: nieuw beleid, 21e- eeuwse vaardigheden, het begeleiden van vrijwilligers, digitale platforms en leermiddelen, buitenschools leren.
Dit praktijkboek bereidt de docent voor op de nieuwe inburgering en het vak van de NT2-docent in brede zin. Voor meer informatie zie de site van Boom.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


