Inburgeren op maat: wat betekent dat voor statushouders met een zintuiglijke beperking?
Kennisplatform Integratie en Samenleving (KIS) deed een verkennend onderzoek om kennisdeling, met betrekking tot het inburgeren en volwaardig participeren van statushouders met een zintuiglijke beperking, te bevorderen. Hoe kan het beter? Wat is er al in gang gezet?
Meer weten? Klik hier.
Statushouders met een zintuiglijke beperking worden momenteel vaak op medische gronden ontheven van de inburgeringsplicht. Het leren van de Nederlandse taal is echter cruciaal om volwaardig te kunnen participeren in onze samenleving. De nieuwe inburgeringswet moet ook voor deze groepen deelname aan de inburgering mogelijk maken waardoor naar verwachting de zelfredzaamheid enorm toe zal nemen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


