Doorgaande leeslijn van 0-20 jaar
Stichting Lezen maakt zich sterk voor een leesomgeving waarin kinderen willen, kunnen en blijven lezen. In de publicatie De doorgaande leeslijn: De leesontwikkeling van 0-20 jaar wordt op basis van wetenschappelijke inzichten de leesontwikkeling van kinderen en jongeren beschreven.
Welke factoren remmen en welke factoren stimuleren deze ontwikkeling? Deze doorgaande leeslijn is daarmee het fundament onder een effectieve aanpak om kinderen en jongeren te laten uitgroeien tot gemotiveerde, leesvaardige en literair competente volwassenen.
De doorgaande leeslijn is bedoeld voor alle beleidsmakers en professionals in de kinderopvang, het onderwijs en bij bibliotheken die weloverwogen beslissingen willen nemen over het stimuleren van het leesplezier en van de leescompetentie van kinderen en jongeren.
Webinar De doorgaande leeslijn
Naar aanleiding van het verschijnen van De doorgaande leeslijn organiseerde Stichting Lezen een webinar. Hierin gaven verschillende experts hun visie op een doorgaande leeslijn. Leesplezier en leesmotivatie zijn daarbij het uitgangspunt. Het webinar over de doorgaande leeslijn is tot 1 oktober 2020 terug te kijken via Youtube.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


