Hoe kunnen nieuwkomers nog beter begeleid worden bij hun taalverwerving van het Nederlands?
Bij de Taalunie verscheen een nieuw advies: Taal en Nieuwkomers. Adviestekst.Het is een advies van de Taalunie over de vraag hoe nieuwkomers in Nederland en Vlaanderen beter ondersteund kunnen worden bij hun taalverwerving van het Nederlands. Aanbevelingen zijn: maatwerk bieden, zorgen voor geïntegreerd leren, taalcontact stimuleren en oefenkansen in de praktijk mogelijk maken.
Het advies is hier te downloaden.
Doel van het advies is de overheden te adviseren over hun beleid om nieuwkomers snel en effectief Nederlands te laten leren.Het advies werd opgesteld op verzoek van het Comité van Ministers, de Interparlementaire Commissie (IPC), de Raad voor de Nederlandse Taal en Letteren (RNTL) en het Platform Onderwijs Nederlands en Nederlands als Tweede Taal (PONT2) van de Taalunie. Een expertgroep onder leiding van prof. dr. Folkert Kuiken heeft het advies geschreven. Het advies is gebaseerd op literatuuronderzoek van wetenschappelijke publicaties, beleidsadviezen en goede praktijkvoorbeelden van de afgelopen vijftien jaar. Bij het advies zijn ook implementatiekansen voor het beleid geformuleerd door een ambtelijke werkgroep.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


