Van woorden weten. Woordenschatvergroting voor jongeren
Van woorden weten is een nieuwe door Fros van der Maden (Edutekst) ontwikkelde methode voor woordenschatvergroting voor jongeren van 12 tot 18 jaar. In de methode wordt speels geoefend met woordraadstratetegieën en woordvormingsregels (B1 > B2 / 1F > 2F).
De kenmerken van de methode:
- speels oefenen met woordraadstrategieën
- woordvormingsregels leren herkennen en toepassen
- bij elke les twee speelse werkvormen als intro en afsluiting
- figuurlijke taal leren gebruiken
- veel woordherhaling
- geschikt om individueel en samen mee te werken
- leer- en werkboek ineen
- antwoordbladen voor zelf nakijken
- na elke tweede les een toets
- geschikt voor vmbo, isk, OKAN, kopklassen primair onderwijs en NTC-klassen
Van Woorden weten, Fros van der Maden. Uitgever: Edutekst,
2019. ISBN: 978-90-830185-0-8
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


