ISK Portfolio
Het ISK Portfolio is een map waarin de leerling leerproducten verzamelt om te laten beoordelen door de docent. Het is ontwikkeld als extra ondersteuning bij het monitoren van de voortgang van leerlingen van de Internationale Schakelklas en kan in combinatie met alle methodes tot en met niveau B1 gebruikt worden.
Het portfolio is gebaseerd op de niveaubeschrijvingen uit het Raamwerk Nt2 en de beoordelingsaspecten die voor verschillende methodeonafhankelijke toetsen worden gebruikt, zoals de TOA-toetsen. Deze niveaubeschrijvingen en beoordelingsaspecten zijn speciaal herschreven en aangepast voor ISK-leerlingen.
Het portfolio is bedoeld om leerling en docent een overzicht te bieden van de voortgang en ontwikkeling van de leerling in verhouding tot het betreffende taalniveau. Het ISK Portfolio is een uitstekend instrument om voortgang te meten, naast de TOA-toetsen of de vaardigheidstoetsen bij de methode DISK.
In de map zitten verschillende tabbladen, waaronder vier lege tabbladen om in te zetten voor andere vakken dan Nederlands.
Voor Nederlands zijn er drie tabbladen, voor niveau A1, A2 en B1, waar de vier vaardigheden lezen, luisteren, spreken en schrijven beschreven staan. De deelvaardigheden van spreken en gesprekken voeren zijn als één vaardigheid opgenomen bij ‘spreken’. Bij elke vaardigheid staan voorbeelden van opdrachten per niveau.
Als de leerling genoeg opdrachten voor een of meerdere vaardigheden heeft verzameld, kan de docent aan de hand van de beoordelingslijst een beoordeling maken op niveau. Vervolgens bespreken docent en leerling de resultaten en het te volgen leertraject.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


