VOCVO: Cijfers over cijfers
|
14% van de volwassenen in Vlaanderen hebben zwakke rekenvaardigheden. Ze hebben het moeilijk om eenvoudige berekeningen te maken of om juiste informatie te vinden in een tabel. VOCVO, Vlaams ondersteuningscentrum voor het volwassenenonderwijs, zette veel info over gecijferdheid bij elkaar. Zie hieronder. |
Bron: Nieuwsbrief van VOCVO.
Het belang van rekenen en gecijferdheid
In een brochure uit 2015 vind je informatie over gecijferdheid in al zijn vormen. Omgaan met geld, tijd, maten, tabellen, grafieken et cetera. Verder vind je voorbeelden van alledaagse situaties, herkenningswijzers, rekenen in het volwassenenonderwijs en nog veel meer.
Cijfers over cijfers
In het PIAAC onderzoek scoort Vlaanderen allesbehalve slecht voor gecijferdheid. Vlaanderen neemt een derde positie in bij de internationale rangschikking en moet enkel Japan en Finland laten voorgaan. Toch blijkt ook uit de cijfers dat ongeveer een half miljoen mensen in Vlaanderen nog laaggecijferd is. Er is dus nog steeds werk aan de winkel!
Informatiebundel financiële geletterdheid
Ook voor financiële geletterdheid bestaat een infobundel in de Vocvo-infotheek. Deze bundel bevat achtergrondliteratuur en leermiddelen. Deze documenten kan je ook ontlenen. Wil je op de hoogte blijven van de meest recente infobundels, literatuurstudies en nieuwe bibaanwinsten? Stuur dan een mail naar jannik.dirickx@vocvo.be.
Versterk ouders in geletterdheid
Werken aan de geletterdheidsvaardigheden van ouders verhoogt de kansen van de ouders én die van hun kinderen in de maatschappij. Hierop inzetten is belangrijk om te voorkomen dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven. Op deze website vind je alle informatie over ouders en geletterdheid. http://www.expoo.be/themas/geletterdheid
Infographic
Hoe geletterd zijn ouders in Vlaanderen? En waar hebben laaggeletterde ouders het moeilijk mee?
In deze infographic vind je concrete cijfers en procenten over laaggeletterdheid bij ouders in Vlaanderen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


