Uitvoering taaleis en tegenprestatie. Brief van de staatssecretaris
Staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) roept gemeenten op om snel meer werk te maken van de uitvoering van de taaleis en de tegenprestatie en gaat daarover met gemeenten in gesprek.
Uit recente CBS rapporten blijkt dat nog te veel gemeenten achterblijven bij de uitvoering. Om volwaardig mee te doen in onze samenleving is het spreken van de Nederlandse taal onmisbaar. Voor een praatje met de buren, gesprekken op de werkvloer of bij het solliciteren naar een baan. Ook als het tijdelijk even niet lukt is het belangrijk om arbeidsfit te blijven en mee te blijven doen. Zowel de taaleis als de tegenprestatie helpt mensen die in de bijstand zitten om mee te doen. Daarom is het nodig dat gemeenten hier nadrukkelijk meer werk van maken.
Dit schrijft staatssecretaris Van Ark op 16 januari in een brief aan de Tweede Kamer.
Staatssecretaris Tamara van Ark
Gemeenten kunnen van staatssecretaris Van Ark verwachten dat ze bereid is om naar belemmeringen in de regelgeving te kijken, maar Van Ark gaat er omgekeerd van uit dat alle gemeenten werk maken van de uitvoering van de taaleis en de tegenprestatie conform de wet.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


