Goed van start met verlengde intake in de ISK
Bij instroom van een leerling in de ISK is het van belang dat docenten zich een goed beeld vormen van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Een verlengde intake met leerlingobservaties is hiervoor een geschikte procedure, zo blijkt uit het onderzoek Passend onderwijs aan Nieuwkomers.
Iedere ISK hanteert een eigen intakeprocedure om te bepalen in welk onderwijstraject een leerling terecht komt en welk doorstroomniveau wordt nagestreefd. Hoewel daarbij vaak gegevens worden verzameld over de (schoolse) voorgeschiedenis en het taalniveau, ontbreekt over het algemeen een analyse van de instructiegevoeligheid van de leerlingen.
Onderzoeksproject met subsidie van NRO
Om een beter beeld van de leerling te vormen is in dit onderzoeksproject met ISK’s een verlengde intakeprocedure ontwikkeld. In plaats van een korte intake beoordeelden docenten gedurende zes weken het leergedrag en de instructiegevoeligheid van leerlingen aan de hand van systematische observaties. Heeft een leerling bijvoorbeeld voldoende aan de basisinstructie of is er extra ondersteuning nodig? Bovendien keken docenten naar aspecten als concentratie, geheugen, zelfregulatie, zelfvertrouwen, motivatie en schoolse vaardigheden. Op basis van deze informatie en het intakegesprek werd een inschatting gemaakt van het onderwijsaanbod dat een leerling nodig had.
Positieve resultaten
Docenten gaven aan de procedure goed uitvoerbaar te vinden. Het gebruik van de observatieformulieren zette hen ertoe aan om het leergedrag van leerlingen systematisch te analyseren. Op die manier vormden zij zich een goed beeld van de leerling en kon een geschikte onderwijsroute worden uitgestippeld.
Lees alles hierover op de website van het ITTA UvA Aan de slag met de verlengde intake, waar ook de eindrapportage staat.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


