ESF-Award 2018 naar Amsterdamse Aanpak Statushouders
Vijf projecten die gefinancierd worden door het Europees Sociaal Fonds (ESF) streden woensdag 7 november om de ESF-Award 2018.
Staatssecretaris Tamara van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid reikte de prijs uit aan de gemeente Amsterdam voor haar Amsterdamse Aanpak Statushouders.
Amsterdam geeft statushouders, vluchtelingen met een asielstatus, zo snel mogelijk een plek in de maatschappij. De nadruk ligt hierbij op intensieve begeleiding naar werk of opleiding, samen met inburgering. De vakjury prees de gemeente Amsterdam voor het werken met ervaringsdeskundigen, de resultaatgerichte aanpak en de persoonlijke benadering bij de begeleiding van statushouders.
De ESF-Award zet jaarlijks de schijnwerpers op bijzondere, aan werk gerelateerde projecten en activiteiten die mede mogelijk zijn gemaakt door het Europees Sociaal Fonds. Organisator van het event is Uitvoering Van Beleid, dat onderdeel uitmaakt van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De vijf ESF-promotiefilmpjes die dit jaar de finale haalden, weerspiegelen de thema’s waarvoor het ESF zich inzet, zoals eerlijke kansen op werk voor alle EU-burgers. Bekijk het winnende filmpje over de Amsterdamse Aanpak Statushouders.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


