Landelijk ISK-filmfestival: het Ithaka Filmfestival
In het schooljaar 2018-2019 wordt er speciaal voor ISK-jongeren een landelijk filmproject georganiseerd: het Ithaka Filmfestival. Op het festival worden films vertoond die ISK-jongeren zelf maken in filmworkshops.
Film maken blijkt voor deze doelgroep niet alleen heel erg leuk, de leerlingen doen er ook belangrijke vaardigheden mee op. Naast het leren van mediawijsheid-skills vergroten ze spelenderwijs hun kennis van de Nederlandse taal en boeken ze vooruitgang in essentiële vaardigheden als samenwerken, communiceren, presenteren en plannen.
Vijfentwintig ISK-klassen gaan meedoen. Het Ithaka Filmfestival-team geeft deze workshops op ISK-scholen in heel Nederland. Het project is opgezet door The Video Bakery, Ithaka ISK Utrecht en Stichting De frisse blik. Het Nederlands Film Festival en LOWAN zijn partners. De workshops worden gegeven vanaf november 2018. De jonge filmmakers krijgen een kans om in première te gaan op het Nederlands Film Festival en de films worden ook online zichtbaar op de website van LOWAN.
Het project won in oktober de tweede prijs bij de internationale mediawijsheid awards (Global Media and Information Literacy Awards 2018 (UNESCO)).
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


