Groot familie. Toneelvoorstelling én documentaire
Eenentwintig cursisten van overal ter wereld, cursisten van Open School Antwerpen, maakten samen de toneelvoorstelling Groot Familie. De voorstelling werd een groot succes.
Inmiddels is er ook een korte documentaire over gemaakt.
'Dit project heeft mensen laten openbloeien.'
De voorstelling werd gemaakt onder leiding van Stefan Perceval, de artistiek leider van Het Gevolg uit Turnhout. De spelers komen uit België, China, Polen, Somalië, Syrië, Marokko, Irak of Afghanistan. Allemaal hebben ze een verschillende achtergrond, maar allemaal volgden ze ook cursussen aan Open School Antwerpen, een centrum voor basiseducatie waar laaggeletterde volwassenen Nederlands kunnen leren, of wiskunde en ICT, maar ook cursussen over hoe ze zekerder van zichzelf kunnen zijn.
Op de website van het Vlaamse dagblad De Morgen kun je meer info vinden over dit toneelstuk. Hier is ook de documentaire van Marie De Hert en Ellen Pollard van Poolhert Productions over het maken van het toneelstuk is te zien.
Rechtstreeks link naar vimeo:https://vimeo.com/220450315
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


