Meer vluchtelingen in het hoger onderwijs
Meer vluchtelingen aan een hoger diploma helpen: dat stellen de Vlaamse universiteiten zich tot doel. Het aantal dat nu in de aula’s zit is een verspilling van potentieel, klinkt het. 'Het is onze opdracht om in hen te investeren', zegt de Antwerpse rector Herman van Goethem. 'Dat loont op lange termijn.'
Bron: www.nieuwsblad.be
Momenteel stoten ze op allerlei barrières. De allergrootste drempel blijft het Nederlands. Aan sommige universiteiten bestaan al voorbeelden waarbij nieuwkomers een intensieve cursus Nederlands combineren met enkele lessen van hun toekomstige opleiding. En ze krijgen een soort buddy die Nederlands met hen praat en hen betrekt bij allerlei activiteiten. Toch is het aanbod nog te beperkt.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


