Geregeld spreken. Regels begrijpen, oefenen en doen
Geregeld spreken is een nieuwe spreekmethode voor laagopgeleide anderstaligen. Ze is gericht op activeren en het verlagen van de spreekdrempel.
De methode leert de cursisten stap voor stap eenvoudige regels van de Nederlandse taal toe te passen in het dagelijks leven.
De rol van docent en cursist wordt in de publicatie beschreven volgens de volgorde begrijpen, oefenen, doen en herhalen.
Stap 1: Begrijpen
De docent geeft voorbeelden, regels en instructie; cursisten zeggen na. Hier wordt ook de 123-methode toegepast, een systeem om cursisten zonder complexe grammaticale termen de Nederlandse woordvolgorde uit te leggen.
Stap 2: Oefenen
Link naar inhoudstafel
De cursist gaat aan de slag met praatplaten en oefeningen, en gaat van geleide naar minder geleide opdrachten. Cursisten werken continu, veelal in duo's, lezen elkaar voor en zeggen na.
Stap 3: Doen
Als de informatie voldoende begrepen wordt en er genoeg geoefend is, krijgen de cursisten
vrijere oefeningen waarin ze het geleerde moeten gaan toepassen. De les wordt afgerond met een spontane spreekoefening.
Stap 4: Herhalen
Iedere les wordt er een aantal oefeningen als huiswerk opgegeven om thuis alles nog een keeer te herhalen en de nodige kilometers te maken.
Schoorl, Monique en Oost, Ditte, Geregeld spreken. Regels begrijpen, oefenen en doen.
ISBN13 9789024422012. Amsterdam: Boom, 2018.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


