Nieuwe UNESCO leerstoel Volwasseneneducatie
Namens de Vrije Universiteit Brussel en in samenwerking met UNESCO en de Vlaamse UNESCO Commissie in België zal Prof. Dr. Maurice De Greef de nieuwe UNESCO Leerstoel Volwasseneneducatie realiseren.
Bron: VUB Today 4 juni 2018.
Prof. Dr. Maurice de Greef is gastprofessor Leereffecten Laagopgeleiden en Laaggeletterden aan de Vrije Universiteit Brussel en is gepromoveerd op onderzoek naar de impact van volwasseneneducatie.
De kracht van volwasseneneducatie
Volwasseneneducatie (VE) kan ondersteunend zijn voor duurzame ontwikkeling en kan er voor zorgen dat onder andere de gezondheid, het welzijn, de sociale inclusie en werkgelegenheid bevorderd worden. Toch zijn er nog steeds kwetsbare volwassenen in veel landen in de wereld die niet deelnemen aan of geen mogelijkheid hebben tot deelname aan VE.
Daarom is investering in de bewustwording van de meerwaarde van VE en (potentiële) infrastructuur van VE belangrijk. De UNESCO Leerstoel Volwasseneneducatie zal meer kwantitatief onderzoek en duurzame monitoring betreffende de impact van VE realiseren. Daarnaast zal de UNESCO Leerstoel Volwasseneneducatie samenwerking tussen verschillende levensdomeinen bevorderen om meer financiële mogelijkheden en innovatieve trajecten voor het leren van volwassenen mogelijk te kunnen maken.
Meer informatie vindt u op de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


