Leren duaal Leren
Duaal leren is een vorm van leren op de werkplek: de leerling leert een groot deel van de competenties die op de arbeidsmarkt nodig zijn in een reële werksituatie. De auteurs van Leren duaal Leren verzamelden diverse praktijkvoorbeelden. Met het boek reiken ze handvatten aan voor beleidsmakers en mensen die in de praktijk staan.
Vickie Dekocker & An Katrien Sodermans (2018), Leren duaal Leren. ACCO Uitgeverij.
Het belang van duaal leren valt niet te onderschatten. Het beoogt een ‘triple win’: voor jongeren, die op een praktijkgerichte manier competenties verwerven; voor ondernemingen, die bijdragen aan de vorming van toekomstige arbeidskrachten; voor de samenleving, omdat duaal leren resulteert in een betere afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer gekwalificeerde jongeren, minder (jeugd)werkloosheid, meer werkgelegenheid en meer instroom van competente jongeren in knelpuntberoepen.
De redacteurs van dit boek zijn nauw betrokken bij pilootprojecten over duaal leren. Zo verzamelden ze diverse praktijkvoorbeelden van duaal leren. Met dit boek reiken ze handvatten aan voor beleidsmakers en mensen die in de praktijk staan. Een vernieuwende kijk op het verwerven van competenties is cruciaal voor jongeren in het secundair onderwijs, maar ook voor studenten in het hoger onderwijs en bij levenslang leren.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


