Wat doen goede leraren anders?
Welke didactiek is effectief? Welke werkvormen maken een les gevarieerder en interessanter? Hoe kan het beter?
Het antwoord op dergelijke vragen hebben de auteurs van deze publicatie vaak gevonden bij de leraren en leraressen die zij zelf heel goed vonden. Ook zochten zij in de onderwijskundige literatuur.
Frans Ottenhof & Gerard Rozing, Wat doen goede leraren anders.
Prijs: €19,95
Onderwijs is een ambacht. Het lokaal is de werkplek waar jij met leerlingen aan de slag gaat en waarbij je veel vrijheid hebt het onderwijs op jouw manier in te richten. Het vraagt veel van je om leraar te zijn en je wordt uitgedaagd om je hele onderwijsleven je af te vragen: Hoe kan het beter? Welke didactiek is effectief? Welke werkvormen maken een les gevarieerder en interessanter?
Het boek beslaat vijftien thema’s. Zoals:
• Motivatie
• De start van de les
• Onderwijs en stress
• Maak je eigen onderwijs
• Zelfstandig werken
• Toetsen
• Zet je verbeelding aan het werk
• Drukte in de klas
Elk thema begint met een sfeerstukje; herkenbare observaties uit het leslokaal! Daarna een inleiding, een blok praktische informatie en een goede werkvorm die je in de les kunt gebruiken. Tot slot een bron: een interview of een onderwijsboek of documentaire die je gelezen of gezien moet hebben.
Frans Ottenhof en Gerard Rozing zijn leraar en schrijven over onderwijs voor het blad Van 12 tot 18 en in andere publicaties. Daarnaast verzorgen zij trainingen voor docenten.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


