Taal-top-100
Taal-top-100 is een nieuwe, geactualiseerde editie van dit handzame en overzichtelijke naslagwerk. Het biedt korte en duidelijke antwoorden op de honderd meestgestelde vragen over het Nederlands, verduidelijkt met tal van voorbeelden.
Een uitkomst in de dagelijkse taalpraktijk. Alle belangrijke onderwerpen komen aan bod:
- spelling (teveel of te veel, accoord of akkoord, rugge(n)graat, geluid(s)hinder, m/Middeleeuwen, enz.)
- grammatica (gebeurd/gebeurt, enkelvoud of meervoud, de/het, zijn/ haar, dat/wat, enz.)
- leestekens (punten, komma’s, aanhalingstekens, enz.)
- Ook wordt aandacht besteed aan de schrijfwijze van getallen, aardrijkskundige namen en de aanhef en afsluiting van mails en brieven.
- Het boek bevat verder enkele handige lijsten, bijvoorbeeld met oude naamvallen (zoals te allen tijde) en werkwoorden waar hen of hun bij hoort.
De Taal-top-100 is geschreven door de Taaladviesdienst van het Genootschap Onze Taal.
Prijs: 19,90 ISBN 978908198964.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


