Onderzoek ontmoet onderwijs. Oproep aan iedereen lesgeeft in een tweede of vreemde taal.
Een onderzoeksgroep van het Amsterdam Center for Language and Communication (Universiteit van Amsterdam) wil weten welke rol onderzoek speelt in uw onderwijspraktijk en wat ze zouden kunnen doen om ervoor te zorgen dat onderzoeksinzichten sneller terecht komen bij diegenen die er baat bij hebben. Daarvoor heeft de groep een vragenlijst gemaakt en hoopt ze dat u die wilt invullen en doorsturen naar al uw collega's.
De enquête kan op pc en mobiel ingevuld worden en het kost ongeveer 10 minuten.
Heel veel dank voor uw hulp!
Namens
Sible Andringa (Universitair docent Nederlands als tweede taa) en de studenten van Duale Master Nederlands als tweede taal en meertaligheid van de Universiteit van Amsterdam.
NB: Als bovenstaande link niet werkt, ga dan naar de volgende link.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


