Leiden krijgt eigentijds en dynamisch Taalmuseum
Leiden krijgt in 2015 een taalmuseum, een publieksinstituut waarin taal in al haar facetten centraal staat. Waar wetenschap en maatschappelijke ontwikkelingen samenkomen voor een breed publiek. Niet in een gebouw, maar op diverse plekken in de stad. Dynamisch, eigentijds, flexibel en betaalbaar.
Op 29 september worden de precieze plannen gepresenteerd.
Iedereen gebruikt taal en heeft er een mening over. Over toon en stijl, over spelling en grammatica, over gesproken en geschreven woorden. Een dynamisch en veel-zijdig onderwerp dat een eigen huis verdient. Maar de tijd van grote museale projecten is voorbij. Kleinschaligheid en duurzaamheid worden ook in de culturele sector steeds belangrijker. Bovendien hoort taal midden in de samenleving te staan. Daarom de keuze voor de openbare ruimte: de stad als museaal podium.
Versterken en samenwerken
Doel van het taalmuseum is om de belangstelling voor taal en de rol die deze in diverse samenlevingen en culturen speelt te vergroten. De geesteswetenschappen en het Leidse onderzoeksthema Language Diversity in the World krijgen hierdoor meer zichtbaarheid.
Het nieuwe museum wordt gelanceerd in het kader van het 88e lustrum van de universiteit in 2015 en sluit aan bij bestaande instituten en initiatieven als LeidenGlobal, waarin ook Leidse musea participeren, en Leiden Kennisstad.
Het taalmuseum speelt bovendien een rol in de professionele nascholing van leraren.
Tot slot zal het museum de goede samenwerking tussen stad en universiteit verder bevorderen en verdiepen, en Leiden nog scherper profileren als internationale ontmoetingsplaats voor talent, kennis en innovatie.
Voor meer informatie: http://taalmuseumleiden.nl/
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


