Vertelkunst voor de Internationale Schakelklas.
Met het educatief product Vertelkunst voor de Internationale Schakelklasis, ontwikkeld door J. Koster en te downloaden op de site van LOWAN, is er een nieuw soort kunst geïntroduceerd in het ISK-onderwijs, namelijk de Vertelkunst.
Vertelkunst is het beeldend oraal vertellen van verhalen. Vertelkunst is relevanter dan het huidige kunstonderwijs op de ISK, want het speelt in op de behoeften van de leerling. Het betrekt burgerschap en taal in het kunstonderwijs.
Het vertellen van verhalen is goed voor de taalontwikkeling, je breidt er je woordenschat mee uit. Door te luisteren naar verhalen laat je nieuwe perspectieven toe aan je belevingswereld. Vertellen is ook expressie, je kan verteltechnieken als timing en toonhoogte gebruiken om je verhaal beeldend te maken.
De kern van het educatief product is een handleiding waarmee elke docent vertelkunst kan gaan doceren. Deze handleiding is gepubliceerd onder een Creative Commons licentie, dit betekend dat iedereen het kan gebruiken en aanpassen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


