Kwaliteitenspel PLUS
Kwaliteitenspel PLUS is een vereenvoudigde versie van het Kwaliteitenspel (Een persoonlijkheidsspel dat helpt om meer zicht te krijgen op de vraag: Wie ben ik?). Ruim de helft van de begrippen uit het Kwaliteitenspel zijn vervangen door eenvoudige omschrijvingen. Daardoor is het spel ook geschikt om te gebruiken met spelers met een beperkte woordenschat zoals Nt2-cursisten.
Het woord ´flexibel´ is bijvoorbeeld vervangen door 'niet moeilijk doen´, ´ambitieus´ door ´veel willen bereiken´ en ´enthousiast´ door ´met plezier dingen doen'.
Het spel bestaat uit drie groepen kaarten:
1. Kwaliteiten (59 kaarten). Dit zijn prettige eigenschappen die iemand kan hebben, bijvoorbeeld ´betrouwbaar zijn´, ´grappig zijn´ of ´precies zijn´.
2. Vervormingen (54 kaarten). Dit zijn onprettige eigenschappen, bijvoorbeeld ´brutaal zijn´, ´slordig zijn´ of ´vlug afgeleid zijn´.
3. Voorwaarden (23 kaarten). De vraag daarbij is: Wat heb jij nodig om je kwaliteiten in te zetten om te voorkomen dat je in je vervormingen terecht komt?
Voorbeelden daarvan zijn:´in jezelf geloven´,´je veilig voelen´ of ´uitgedaagd worden´.
Peter Gerrickens (2012).Kwaliteitenspel PLUS. Uitgeverij Gerrickens. Prijs:€29,95.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


