Erratum artikel 'Open klas 2324' in Les 203
In het artikel Open klas 2324 in Les 203 beschreven vier leerkrachten van CVO Encora in Antwerpen hoe ze in hun Open klas samen met cursisten werken aan een open en tolerante cultuur waarbinnen alle betrokkenen zich veilig en vrij voelen. Zo leren cursisten zelf hun agenda te bepalen, zowel praktisch als inhoudelijk.
In het artikel zijn enkele woorden in tussenkopjes weggevallen.
Het gaat om de onderstreepte woorden in de volgende tussenkopjes:
- Integrerende openheid: democratische waarden drijven OpenKlas 2324
- Cursistgerichte basisdoelen leiden OpenKlas 2324.
De auteurs hechten er aan dat deze vier woorden toch in de tussenkopjes zijn opgenomen. Ze hebben volgens hen een immense impact op de manier van werken. Niet personen of ego's drijven of leiden OpenKlas, maar díe democratische waarden en díe cursistgerichte doelen die steeds opnieuw bepalen wat men doet en hoe men dat doet. Ze vormen hen als leerkrachten en cursisten én hun omgeving. Het is dus geen visie die mooi klinkt maar snel de lade in gaat van zodra de bestaande context een praktische vertaling ervan bemoeilijkt. Enkel een nauwgezette praktische vertaling maakt consensus, horizontale hiërarchie en veilige cultuur überhaupt mogelijk. Zonder werkt OpenKlas niet. Vandaar ook de laatste tussentitel: Practice what you preach: waardengedreven netwerkteam.
In de praktijk maken de weggelaten woorden al met al een wereld van verschil.
Een tweede correctie betreft een verwijzing naar een afbeelding ‘(zie voorbeeld)’ net boven de laatste tussentitel. De afbeelding is weggevallen omwille van de bladschikking.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


