Tamar de Waal gepromoveerd op het proefschrift 'Conditional Belonging'
Tamar De Waal is politiek filosoof en jurist en werkt als Universitair Docent aan Erasmus School of Law. Op 21 september promoveerde ze in de rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam op het proefschrift getiteld Conditional Beloning.
In dit onderzoek richtte ze zich op migratie, inburgeringvereisten en democratisch burgerschap. De afgelopen jaren publiceerde ze opinieartikelen in verschillende media. Zie ook het interview in Les 201.
In haar conclusie in het proefschrift waarschuwt De Waal dat 'integratievereisten in Europese landen momenteel onderhevig zijn aan politieke en sociale krachten die de uitkomsten van dit beleidsterrein eerder contraproductief dan constructief maken.
Het zou een goede ontwikkeling zijn als integratiestrategieën in Europa minder geassocieerd zouden worden met de vraag: ‘Wie hoort hier?’. In plaats daarvan moet de nadruk van integratiebeleid liggen op het aanpakken en oplossen van publieke uitdagingen en problemen (die zich kunnen voordoen als nieuwkomers in een samenleving arriveren) en het meetbaar en effectief mogelijk maken van integratie.'
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


