Isk-Nt2 Docent van het Jaar 2017 gekozen
Dit jaar werd voor het eerst de Isk-Nt2 docent van het jaar verkozen. Op maandag 10 april, tijdens de studiedag van LOWAN-voortgezet onderwijs, is de winnaar bekend gemaakt en werden de prijzen uitgereikt. De vakjury heeft uit de twee genomineerden Harma Graveland als winnaar gekozen.
Sander Dekker, demissionair staatssecretaris van Onderwijs, reikte de prijzen uit.
Genomineerden
De vakjury had uit de voordrachten 2 mensen genomineerd:
- Gladys Bhoepsing, ISK Ithaka, Utrecht
- Harma Graveland, ISK rsg Wolfsbos, Hoogeveen
Er zijn korte filmpjes gemaakt van de genomineerden op hun school.
Op de LOWAN-website vindt u meer informatie, aandachtspunten, criteria, traject, juryrapport.
Verkiezing
Sinds 2003 wordt er tweejaarlijks een Nt2-docent van dat jaar gekozen onder auspiciën van de Beroepsvereniging van Nt2-docenten, de BVNT2. In 2017 wordt een nieuwe traditie gestart door het voortgezet onderwijs erbij te betrekken.
In een samenwerking van de BVNT2, LOWAN-vo en Bisbee Flexonderwijs is er gezocht naar de topper onder de Isk-Nt2-docenten van Nederland. Hij/zij kan een bron van inspiratie worden voor anderen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


