‘Zien dat je een taal kunt leren, motiveert’. Groningse aardigheid werd wereldwijd succes
In 2015 haalde het Talencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) het landelijke nieuws. Geheel onverwachts waren er 33.000 aanmeldingen voor de online taalcursus Introduction to Dutch. Wat begon als een aardigheid voor aankomende studenten en werknemers van de RUG groeide uit tot een wereldwijd succes.
Uit: TaalUnie bericht
Inmiddels heeft de MOOC (Massive Open Online Course) al zes keer gedraaid (voor in totaal meer dan 120.000 cursisten), staat de volgende editie in de startblokken en is de cursus opgenomen in de top 50 van beste MOOCs aller tijden. Jeroen van Engen, een van de drie bedenkers van de cursus, vertelt wat de cursus zo bijzonder maakt.
Lees het interview.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


