Vormingsaanbod verzorgd door Centrum voor Taal en Onderwijs. Leuven
Het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) in Leuven heeft veel verschillende scholingen op het programma staan.
Bijvoorbeeld een workshop over krachtig onderwijs aan Okan-leerlingen.
In deze workshop ontdek je hoe taalverwerving verloopt en pas je deze inzichten toe op de lespraktijk in een Okan-klas.
Je verkent de ontwikkelingsdoelen voor Okan en krijgt inzicht in de filosofie achter deze doelen.
Je maakt kennis met lesmateriaal uit uiteenlopende bronnen dat kan gebruikt worden tijdens de aanvangsfase van het Okan-traject.
Je bestudeert materiaal voor verschillende doelgroepen van Okan (bijvoorbeeld voor laaggeletterde en niet- of zwak gealfabetiseerde nieuwkomers) en reflecteert over de bruikbaarheid ervan in jouw eigen les.
De taken die in de opleiding gebruikt worden, dagen je uit om na te denken over aspecten als veilig klimaat, doelgerichtheid, rijk taalaanbod, interactief leren, ondersteuning via visualisering en handelen, motivatie, verschillen in type leerders…
Zie voor andere voorbeelden de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


