Les 199. Nt2-onderwijs getoetst aan onderzoek.
Begin oktober verscheen Les 199 met als thema Nt2-onderwijs getoetst aan onderzoek. In het nummer vindt u artikelen over recent onderzoek naar taalverwerving en taalontwikkeling, onderzoek dat heeft geleid tot nieuwe inzichten relevant voor de lespraktijk.
Klik hier voor de inhoudsopgave.
Hoe leer je het best Nederlands als tweede taal? Wat zijn cruciale succesfactoren voor integratie en participatie in de nieuwe samenleving? Het zijn de achterliggende vragen van elke Nt2-docent. Pasklare antwoorden zijn er niet. Toch proberen onderzoekers én docenten – elk vanuit een eigen invalshoek – stukje bij beetje antwoorden te vinden op deelvragen.
In dit themanummer komen vooral onderzoekers aan het woord, waaronder veel jong talent (Uit de Scriptiecentrale). De laatste jaren is er door hen weer het veel werk verzet waar voor de praktijk de nodige lering uit valt te trekken.
Tijd voor een thema-nummer, vond de redactie.
Het nummer bevat een capita selecta; er is niet gestreefd naar volledigheid.
Hier willen we u, zonder tekort te willen aan de andere artikelen in dit nummer, wijzen op twee ons inziens fraaie overzichtsartikelen. Op deze en volgende pagina’s vindt u een bespreking - van de hand van Tineke Padmos en Heleen van Nuffel - van het Nt2-onderzoek van de laatste twee jaar. En op pagina 10 en volgende bespreekt Paul Pauwels het recent verschenen handboek Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition waarin dedidactiek Nt2 wordt getoetst aan taalverwervingsonderzoek.
Twee artikelen rapporteren over de opbrengsten van en lacunes binnen Vlaamse Nt2-trajecten, uitgevoerd in het kader van nieuw Vlaams beleid; ze zullen ook voor Nederlandse lezers veel herkenningspunten opleveren
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


