Oproep! Wat ik altijd al graag had willen lezen in Les. Voor Les 200
In december verschijnt het tweehonderdste nummer van Les.
Nummer 200 kan natuurlijk niet ongemerkt voorbij gaan. Van de 200ste uitgave willen we een gevarieerd nummer maken waarin onze lezers een grote stem hebben.
Onder de titel Wat ik zelf altijd al graag had willen lezen in Les, maar (nog) niet durfde te vragen… roepen we alle lezers, vooral ook docenten, op om een idee voor een artikel aan te leveren.
Grijp uw kans en schroom niet om uw suggestie op te sturen naar de redactie van Les. Dat kan tot uiterlijk 23 september 2016.
Begonnen in 1982 als klein informatiebulletin voor met name vrijwillige lesgevers in Amsterdam, is Les anno 2016 uitgegroeid tot hét vaktijdschrift voor Nt2 en taal in het onderwijs, een mooi uitgegeven, professioneel en - in Nederland én Vlaanderen - veel gelezen blad, met als bonus een actuele frisse website met een uniek archief (www.tijdschrijftles.nl).
Wij zoeken bij uw suggestie een auteur. Of misschien wilt u het artikel zelf schrijven? De redactie zorgt ervoor dat het een gevarieerd nummer wordt waarin de verschillende sectoren vertegenwoordigd zijn.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


