Onderzoek Isk en ouderbetrokkenheid in vo. Start van twee NRO onderzoeksprojecten
ITTA gaat in samenwerking met verschillende scholen twee praktijkgerichte onderzoeken uitvoeren in het kader van NRO (NRO is Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek): één gericht op een verlengde intake voor Isk-leerlingen en één op het gebied van ouderbetrokkenheid in het vo.
Uit de ITTA nieuwsbrief
Passend onderwijstraject voor nieuwkomers
Dit onderzoek richt zich op een verlengde intake in de ISK (Internationale Schakelklas). In Passend onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs onderzoeken we of je met een verlengde intake beter kunt bepalen welk onderwijstraject een leerling het beste kan volgen. In plaats van een korte intake bij binnenkomst, gaan we in de verlengde intake extra informatie verzamelen om een beter beeld te krijgen van de leerling. De uitkomsten moeten helpen de leerling beter te plaatsen en de docent handvatten bieden over de instructiebehoeften van de leerling. In dit onderzoek wordt samengewerkt met dr. Sible Andringa van de UvA.
Een brug tussen school en thuis
Ouderbetrokkenheid in het po heeft veel aandacht, maar in het vo is de praktijk (nog) weerbarstiger vanwege de leeftijd van de leerlingen en de aard van de mogelijke ouderbetrokkenheid. In het project Interactievaardigheden Voor Ouders in het Voortgezet Onderwijs (IVOVO) gaan we een methodiek voor ouderbetrokkenheid in het vo uitwerken en de effecten evalueren. Deze methodiek streeft ernaar de kloof tussen school en thuissituatie te overbruggen. Hoogleraar dr. Folkert Kuiken is partner in dit onderzoek.
Op de hoogte blijven?
Wilt u op de hoogte blijven over de uitkomsten van een van deze of beide onderzoeken? Stuur dan een mail naar info@itta.uva.nl.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


