Centrale examinering Nederlands en rekenen in het mbo
In schooljaar 2016-2017 zal nog geen verplichte centrale examinering plaatsvinden in de entreeopleiding. Dat betekent dat de huidige situatie voortduurt: In 2016-2017 kunnen Nederlandse taal en rekenen in de entreeopleiding worden geëxamineerd middels een instellingsexamen - dat kan ook het centraal examen Nederlandse taal of rekenen 2F zijn.
Als studenten het centraal examen Nederlandse taal en/of rekenen 2F hebben gemaakt kan het resultaat op een bijlage bij het diploma worden vermeld. Er mag ook onder 2F geëxamineerd worden om de voortgang van de student aan te tonen. Examinering op een hoger niveau (3F of 3ER) mag ook. De hoogte van het cijfer is niet van invloed op diplomering of de doorstroom naar mbo-2. Hoe de examinering in de entreeopleiding er na schooljaar 2016-2017 uit zal zien is nog niet bekend.
Het cohortenschema en de servicedocumenten op de website van het Steunpunt zijn aangepast aan deze nieuwe situatie..
Bron: Steunpunt Taal en rekenen mbo
www.steunpunttaalenrekenenmbo.nl/steunpuntmbo/p000099/links-downloads/servicedocumenten
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


