Universiteiten en hogescholen in Nederland delen ervaringen over begeleiding vluchtelingstudenten
Vrijdag 18 maart organiseerden VSNU, Vereniging Hogescholen en het ministerie van Onderwijs een werkconferentie over vluchtelingen in het hoger onderwijs. Ruim 120 beleidsmedewerkers en taalexperts van hogescholen en universiteiten wisselden met elkaar ervaringen uit over begeleiding
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vertelde over de Taskforce Vluchtelingen.
Deze Taskforce is in september opgericht door Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF, EP-NUFFIC, OCW, Echo, VH en VSNU om knelpunten die vluchtelingen in het hoger onderwijs ondervinden weg te nemen. Ook wil de taskforce dat vluchtelingen in heel Nederland toegang hebben tot taal- en schakelonderwijs, onafhankelijk van waar iemand verblijft. Het belang om het proces in de toelating tot een studie te versnellen werd benadrukt. Ook vond men dat de lange wachttijden moeten worden teruggebracht en dater meer maatwerk moet komen voor de individuele vluchtelingstudent.
Universiteiten en hogescholen lieten in workshops zien wat zij doen voor vluchtelingen. Zo is een belangrijk onderdeel van het inburgeringstraject voor vluchtelingstudenten taalonderwijs van een hoog niveau. De Nederlandse Universitaire Taalcentra deelden hun ervaringen met het aanvragen van het Blik op Werk-keurmerk. Het Amsterdam University College vertelde over hun project Right2Education. In dit programma geven studenten Nederlandse les aan vluchtelingen, en andersom geven de vluchtelingen lessen Arabisch aan Nederlandse studenten. Ook was er gedurende de werkconferentie veel aandacht voor studiebegeleiding.
U kunt verder lezen op de site van de VSNU.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


