Scholing voor beginnende Nt2-docenten
Verschillende Vlaamse opleidingsinstituten bieden aan beginnende docenten Nt2 een Mee met Nt2-rugzak aan. Het gaat om verschillende modules waarmee de beginnende docent haar/zijn kennis kan uitbreiden en verdiepen. Onder andere worden de specifieke didactische aspecten van zowel de productieve
(spreken en schrijven) als de receptieve vaardigheden (luisteren en lezen) belicht.
Ook ondersteunende elementen zoals grammatica, woordenschat, leer- en communicatiestrategieën en uitspraak komen aan bod.
Het gaat niet alleen om een theoretisch kader, maar ook worden praktische tips in verband met differentiatie, feedback, evaluatie en werkvormen gegeven.
Mee met NT2-rugzak is een initiatief van Het Perspectief PCVO (Gent), CVO Lethas (Brussel), CVO COOVI in samenwerking met CVO Brussel en CVO Encora (Antwerpen).
Voor meer informatie zie de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


