Raamwerk docent Basisvaardigheden
Medio 2015 bestaat er geen opleiding of nascholing tot docent basisvaardigheden breed. Er zijn wel competentieprofielen voor docenten in de volwasseneneducatie, die betrekking hebben op onderdelen van de basisvaardigheden (Nt2, Nt1, rekenen). Deze competentieprofielen zijn echter niet op elkaar afgestemd, terwijl een docent basisvaardigheden in de praktijk met leerders te maken heeft die vaak leervragen hebben op meerdere onderdelen van basisvaardigheden. Daarom heeft het Steunpunt ve een Raamwerk docent basisvaardigheden laten ontwikkelen dat voorziet in een samenhangende presentatie van de benodigde competenties.
Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan door docentopleidingen benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) lesgeven in basisvaardigheden Nederlandse taal en rekenen met digitale vaardigheden daarin begrepen. Het Raamwerk biedt de opleiders handvatten voor het opstellen van het curriculum voor de opleiding en nascholing. Docenten in de volwasseneneducatie kunnen dan gebruikmaken van de mogelijkheid hun professionaliteit uit te breiden met bijvoorbeeld rekenen. Gemeenten kunnen op hun beurt bij de inkoop van volwasseneneducatie zich mede richten op aanbod waarin de docenten (na)scholing hebben gevolgd die gebaseerd is op dit Raamwerk. Of een bestaande docentenopleider (aanvullende) modules zal ontwikkelen voor docenten basisvaardigheden, zal uiteraard mede afhangen van de (ingeschatte) vraag vanuit het veld. Als bijvoorbeeld aanbieders van scholingstrajecten taal en rekenen voor volwassenen interesse hebben in (aanvullende) opleiding(sonderdelen) voor hun docenten, dan is het handig dat zij deze interesse kenbaar maken aan docentenopleiders.
ITTA, CINOP en het Freudenthal Instituut hebben het Raamwerk ontwikkeld. In het proces van totstandkoming van dit Raamwerk zijn docentenopleiders, aanbieders volwasseneneducatie en andere experts uit het veld betrokken.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


