Nieuw! Verder met Alfaschrift
Het vervolg op Alfaschrift is verschenen! Verder met Alfaschrift biedt de cursist de volgende stap in het alfabetiseringstraject. Analfabeten en anders gealfabetiseerden worden op een volwassen, eenvoudige en efficiënte manier ondersteund bij het aanleren van een vloeiend en goed leesbaar blokschrift.
In Alfaschrift hebben cursisten al kennis gemaakt met het Latijnse alfabet en hebben ze geleerd om de kleine letters te herkennen en schrijven. In Verder met Alfaschrift leren cursisten werken met een kleinere lettergrootte, ze herhalen de kleine letters en ze leren de cijfers en hoofdletters te schrijven. Verder wordt er aan de hand van praktische werkbladen gewerkt aan de schrijfbewegingen door te oefenen met het schrijven van hoeken en diagonale lijnen. Ook gaat de cursist aan de slag met eenvoudige functionele oefeningen waarbij handige strategieën worden aangeleerd die van pas komen in de alledaagse praktijk.
Verder met Alfaschrift
ISBN 9789089534613
Prijs: €17,50
Voor meer info: www.alfabetiseren.nl
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


