Taalblad BE
Het Vlaamse TAALBLAD BE is een mooi elektronisch magazine met dagelijkse actualiteit, geschreven in het Nederlands, maar voor anderstaligen.
Aan een selectie van woorden is een pop-up (‘de taalbladbox’) verbonden, met lexicografische informatie over het woord (woordsoort, verbuiging, synoniem) én een vertaling in het Frans en in het Engels. De teksten zijn gekoppeld aan een grammaticagids. 
Dit alles met de bedoeling dat de anderstalige lezer de artikelen beter begrijpt en zo zijn kennis van het Nederlands (woordenschat, grammatica) op kan bouwen, verbeteren of onderhouden.
Echt waar?!
Een aantal leuke artikelen van de afgelopen vijf jaren zijn nu verzameld in dit boekje: Echt waar?!, het jubileumboek van taalblad.be. Met de ludieke, vlot leesbare nieuwsberichten kun je met plezier je dagelijkse woordenschat uitbreiden. Het boek kan natuurlijk ook heel nuttig zijn in de lessen Nederlands of in conversatiegroepen.
Belangrijke of moeilijke woorden krijgen een vertaling in het Frans en in het Engels, net als op de website. Tussen de artikels staan taalspelletjes, oefeningen en kruiswoordraadsels.
Meer informatie kun je vinden op de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


