Wat is jouw nieuws?
Op de wijze van Barend en van Dorp begin ik vanaf niveau 3/4 elke les met een rondje Wat is jouw nieuws. De bedoeling is dat de cursisten in niet meer dan drie zinnen vloeiend vertellen wat zij in de krant of op het web hebben gelezen. Dat mag over van alles gaan (showbizz nieuws, wetenschappelijk nieuws, binnen- of buitenlands nieuws), als het maar actueel is en vlot en in eigen woorden verteld wordt.

Soms vraag ik mijn studenten speciaal moeite te doen om nieuwe grammaticale constructies, zoals relativum of passivum, te gebruiken. Zo hoor ik ook meteen waar het nog mis gaat. Ze moeten naar elkaar luisteren en op de tafel kloppen als ze een woord niet begrijpen of het accent van de cursist onverstaanbaar is. Ze moeten dus - net als in een echte conversatie - moeite doen om de ander te volgen.
Als de groep te groot is en het teveel tijd kost om elke les zo’n rondje te maken, laat ik het in kleine groepjes doen en daarna mag ieder in één zin het nieuws samenvatten van een medecursist: Zijn nieuws gaat over ….
Groot voordeel is dat ze de krant moeten lezen en zo hun vocabulaire uitbreiden en ze kunnen een onderwerp kiezen dat hun interesse heeft.
Marijke Baart
Academisch Talencentrum, Universiteit Leiden
Correspondentie: cbaart@ziggo.nl
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder

